Tuesday, February 15, 2011

DUN Sarawak | Dijangka Dibubarkan Pada Bulan Mac

KUCHING: Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak dijangka dibubarkan akhir Mac atau awal April ini bagi memberi laluan kepada Pilihan Raya Negeri Sarawak ke-10 yang dijangka diadakan April ini, iaitu tiga bulan sebelum tempoh DUN Sarawak kesembilan berakhir.

Ini berikutan kursus bagi petugas Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Sarawak akan bermula selepas Pilihan Raya Kecil (PRK) Merlimau yang ditetapkan pada 6 Mac ini.
Pengarah SPR Sarawak, Datuk Takun Sunggah, mengesahkan kursus selama dua minggu bagi semua petugas pilihan raya di semua 71 kawasan DUN di Sarawak, akan hanya bermula sebaik PRK Merlimau selesai.

“Kursus untuk semua petugas pilihan raya negeri Sarawak akan diadakan selepas PRK Merlimau,” katanya kepada Berita Harian, semalam.

Tempoh DUN Sarawak ke-Sembilan akan berakhir pada 24 Julai ini. Pada 2006, DUN Sarawak Yang Ke-Lapan dibubarkan oleh Yang Dipertua Negeri pada 24 April 2006, iaitu tujuh bulan lebih awal daripada tarikh tamat hayat DUN berkenaan, dengan SPR menerima surat daripada Speaker DUN mengenai pembubaran itu pada hari sama.

Baca berita selanjutnya di Link

1 comment:

  1. Hi, interesting blog. I am an educator and I am constantly gathering information, I invite you to visit the mine on philosophy, literature and film. If you want to know, the address is:

    http://alvarogomezcastro.over-blog.es

    Greetings from Santa Marta, Colombia.

    ReplyDelete

Pemilik Blog tidak akan bertanggungjawab terhadap semua komen dari pembaca di sini.